Eindelijk naar Machu Picchu.

18 april 2016 - Machu Picchu, Peru

Nu papa zich gelukkig stukke beter voelde en helemaal aan de hoogte gewend was, gingen we elke dag samen lunchen en uiteten. Om zo het heerlijke Peruaanse eten uit te proberen en het andere internationale eten (pizza en hamburgers). Het was natuurlijk ook hoog tijd om samen lekker biertjes en cocktails in de vele barretjes en kroegjes van Cusco te gaan drinken.

In het weekend gingen we quad rijden in de Sacred Valley --> geweldig!! De eerste 5 minuten een aantal keer bijna uit de bocht gevlogen, maar toen ik m’n quad eindelijk onder controle had ging het super goed. Vol gas over zanderige, hobbelige weggetjes vol haarspeldbochten met prachtige uitzichten. We reden naar Moray, de Inca terrassen en vervolgens naar de zoutmijnen van Maras, heel indrukwekkend om te zien. En toen vol gas weer terug door de geweldige landschappen. Ik wil zelf ook een quad!

De zondag hadden we een lekker dagje vrij, uitslapen, lekker eten en souvenirs kopen. Maandag was het dan eindelijk tijd om naar het veel belovende wereld wonder te gaan: Machu Picchu. We stonden op tijd op om naar het treinstation in Ollantaytambo te gaan en vervolgens de trein naar Aguas Calientes te nemen. De trein had ramen in het plafond zodat je nog meer van het landschap kan genieten. We reden door de Sacred Valley, langs de rivier,tussen de bergen door en door de jungle, we keken onze ogen uit!

Op het station stond er iemand op ons te wachten met een bordje met onze namen en bracht ons naar ons hotel. Even rusten, even eten en door naar de hot springs. In het warme water genoten we van een cocktail en keken we naar de zonsondergang achter de bergen in de jungle.

Die nacht stonden we om 4 uur op, ontbijt om half 5 en vervolgens rond 5 uur op weg naar de bus. We stonden 10 minuten in de rij en zaten om half 6 in de eerste bus naar boven naar Machu Picchu. Toen we boven aankwamen was het park nog niet open dus moesten we even wachten. Wachten was geen probleem, het uitzicht vanaf daar was geweldig, de opkomende zon tussen de bergen.

We zaten bij de eerste 100 die Machu Picchu binnen traden vandaag. Het was leeg, het zonnetje scheen, gewoonweg genieten. Het is indrukwekkend om te zien, na al duizenden foto’s te hebben gezien en honderden verhalen te hebben gehoord en je er dan eindelijk zelf staat. Na al 3,5 maand in Cusco te hebben gewoond en tours naar Machu Picchu te hebben verkocht, was ik er dan ook eindelijk zelf!

Tijdens de tour vertelde onze gids over de geschiedenis en de tradities van de Incas. Maar na een uurtje was de zon verdwenen en begon het te regenen L dus maar de ponchos uit de tas getrokken. Tussen de lamas liepen we nog een tijdje door de stromende regen door Machu Picchu totdat onze tour voorbij was.

Toen we die avond terug kwamen in Cusco waren we allebei super moe, dus snel wat gegeten en op bed.

Papa’s laatste dagen waren alweer aangebroken, de tijd gaat zo snel hier.. Dus nog een paar keer heerlijk gegeten, de laatste souvenirs gekocht en ons laatste avondmaal bij Uchu steakhouse om alpaca steak te eten en lekkere wijn te drinken.

Vrijdag ochtend om 5 uur vertrok z’n vlucht, dus lekker vroeg met de taxi naar het vliegveld om alweer afscheid te nemen. Na de nodige traantjes en knuffels verdween hij door de douane en moest ik weer terug naar m’n normale leventje hier in Cusco, gewoon om 9 uur aan het werk.

Ik heb een geweldige tijd met jou in Cusco gehad! Tot snel in Valencia!