Ongelooflijke hitte in Cartagena

12 augustus 2016 - Cartagena, Colombia

Na echt de aller-allerlaatste nachtbus kwamen we afgepeigerd in de zinderende hitte van Cartagena aan. Omdat de taxi ons te duur was namen we de lokale bus voor de echte Colombiaanse experience.

De rit duurde maar liefst 1,5 uur, dat kon er ook nog wel bij. Toen we bij het hostel aankwamen bleek dat het overboekt was en dat ze ons naar een ander hostel zouden overplaatsen.
Dit andere hostel lag 1 straat verderop, maar zelfs vandan kleine stukje lopen droop het zweet me van m'n voorhoofd.

Cartagena is een super mooi stadje aan de zee met allemaal gekleurde huisjes, overal balkonnetjes gevuld met bloemen, leuke barretjes en restaurants, kerken en omringd door een oude stadsmuur. Het is er dan ook super toeristisch. We genoten van de gezelligheid en de vele kleine straatjes, maar gingen al snel verkoeling zoeken op het strand.
Eenmaal daar werden we vrijwel meteen aangevallen en meegesleurd door 2 massage vrouwtjes die ons daar midden op het strand eens even flink onder handen namen. Het gebeurde allemaal heel snel en we kregen niet echt de kans om nee te zeggen. Na een paar minuten vroegen ze om geld: 300,000 Colombiaanse pesos, ongeveer 90 euro. Dat ging dus mooi niet gebeuren, ons kleingeld konden ze krijgen. We hadden ook niet veel meer bij ons, we drukten ze het geld toe en liepen vervolgens snel door op zoek naar een rustig plekje om te liggen.

We merkten al snel dat rustig op het strand liggen hier niet mogelijk was met alle verkopers massage vrouwtjes en andere oplichters, we werden constant lastig gevallen.

Na al het zand van ons af te hebben gespoeld aten we heerlijke zalmfilet, aten we een ijsje, en kregen een gratis drankje op een dakterras met uitzicht op de haven; een goede eerste dag aan de kust en we begonnen alweer lekker bruin te worden.

Zelfs s' nachts was het zo heet dat ik er bijna niet van kon slapen. S' ochtends ontbeten we met een lekkere panini en gingen we vervolgens op stadstour. We zijn bij het kasteel geweest, liepen een rondje over de stadsmuur, langs de souvenirwinkels en door de vele gezellige straatjes.

We boekten een tour voor de volgende dag en een extra nachtje in het hostel. We stonden die ochtend vroeg op voor de tour 6:45 :( om naar playa blanca op isla baru te gaan. We konden onze ogen niet geloven toen we daar aan kwamen; het strand zat propvol met mensen, hutje mutje op elkaar, zelfs in het water kon je bijna niet zwemmen, onvoorstelbaar!

We zochten een plekje in de menigte en begonnen onze chill dag aan het strand. Zwemmen, boekje lezen, even de oogjes dicht, verse vis eten, cocktails drinken en vooral niet te veel bewegen. Lekker lui op het strand samen met 1000 anderen.

S' avonds doken we de gezellige drukte van Cartagena weer in voor een hapje en een drankje.