Actie weekend

14 mei 2016 - Cusco, Peru

We waren nog maar net weer bijgekomen van ons weekendje Bolivia of we moesten al weer druk aan het werk. Het komende weekend zou een heftig weekend worden.

We hadden de opdracht gekregen om extra activiteiten te organizeren voor de studenten in dus school. En dus besloten we om een dagje paintbal in de Sacred Valley te organizeren. Het was nog een heel gedoe om een groep bij elkaar te krijgen, vervoer te regelen en de reservering met korting te krijgen. Zaterdag ochtend gingen we dus met z’n allen in een busje opweg naar Oropesa.

Voor 45 soles kregen we allemaal 120 kogels, dus pakken aan en gaan! Natuurlijk werd ik bij het eerste potje al van minder dan 5 meter afstand op m’n pink geschoten die ik vervolgens niet meer kon bewegen.. Even een crempje erop en door. Het was bloedheet in de brandende zon en sprintjes trekken op deze hoogte is extra inspannend.

Na afloop waren we allemaal bont en blauw en uitgeput. We aten daar nog wat en gingen toen met de pauper bus weer terug naar Cusco.

De volgende ochtend stonden we vroeg op (aaauw spierpijn!) om te gaan raften. We mochten voor de agency een nieuwe provider uitproberen, dus gratis raften :D

Eerst twee uur rijden naar het startpunt bij een lodge aan de rivier ergens in de Sacred Valley. Daar kregen we een mooie blauwe wetsuit aan, we voelden ons net de powerrangers... met een helm, winddicht vest, zwemvest en een peddel stapten we weer terug het busje in om naar het echte beginpunt te rijden. Wij mochten in de spaanstalige boot dus alle commandos waren in het Spaans.

Izquierda, derecha, atras, suelo! Onze gidsen deden de uitleg also het levensgevaarlijk was en iedereen elk moment uit de boot zou kunnen vallen of dat we bijna zeker zouden omslaan. Tijdens de eerst 5 minuten op het water raakten we al meteen frontaal een rots. Een goed begin is het halve werk, dus dat beloofde veel goeds.

De rest van de tocht ging het beter, nog wel een paar stenen geraakt maar niemand is overboord gevallen. Ik heb nog een tijdje voorop de boot gezeten omdat de gids vroeg of iemand de titanic uit durfde te proberen. Het was moeilijk dan ik had verwacht, je moet je super goed vast houden om niet achterover de boot in te vallen, wat dus wel een paar keer gebeurde.

Zo voor op de boot kon ik mooi foto’s en filmpjes maken en ik was blij dat ik even niet meer hoefde te peddelen. Na een tijdje was ook de zon achter de wolken verdwenen waardoor we het ernstig koud kregen.

Na 3 uur op de rivier kwamen we terug bij de lodge waar we onze natte koude wetsuits van ons af stroopten en vervolgens snel de sauna indoken. Even lekker opwarmen. We kregen te horen dat het eten klaar was, snel aankleden en eten.

Na het eten was er nog de mogelijkheid om de ziplinen over de rivier. Tuigje aan en op de ladder naar boven. We kregen een werkhandschoen aan zodat we daarmee konden afremmen, erg veilig natuurlijk. Met een aanloopje sprong ik van het platform en vloog over de rivier. Het was helaas maar een kortje zipline, maar we moesten ook nog weer terug. Een paar meter lopen naar de volgende zipline en weer met volle vaart de rivier over. Het afremmen met handschoen was niet zo effectief waardoor ik bijna de boom raakte op het landingsplatform.

Helemaal kapot gingen we weer 2 uur in het busje terug naar Cusco. Ik heb daarna nog dagen spierpijn gehad!