Samen in Cusco

1 april 2016 - Cusco, Peru

Ik was inmiddels al 2 maanden in Peru, de tijd gaat super snel hier. Ik had het druk met werk, grote groepen die ik van het vliegveld ophaal, naar hun accomodatie breng en begeleiden naar hun activieten. Ik heb zelfs salsa gedanst met 14-jarige Amerikaanse jochies, daar kreeg ik natuurlijk wel een cocktail voor terug.

Het is nog steeds er gezellig in de school, met een grote groep mensen is er altijd wat te doen.

We hebben nog een keer een roadtrip gemaakt, dit keer naar de andere kant van de Sacred Valley naar een klein meertje om daar lekker in de zon te liggen. We begonnen met z’n 5-en maar binnen de eerste 3 seconden lag Thijs al met z’n scooter tegen een stoeprand op de grond en kon dus niet meer mee... brokkenpiloot nummer 1.

Toen bij de eerste stop ging brokkenpiloot nummer 2 onderuit; Christian. Hij maakte er zelf een mooie koprol achteraan maar stond vervolgens gelukkig snel weer op. Een aantal krassen op de scooter en z’n spiegel stond scheef, maar niks ernstigs verder. Later ging hij nog een keer onderuit toen hij met volle snelheid over een verkeersdrempel vloog. Het ging allemaal maar net goed...

Gelukkig ben ik wel een hele goede chauffeur. En kon de rest ook wel aardig rijden :P

Het waren weken met veel afscheids momentjes. De één na de ander ging verder met reizen of terug naar huis. Onze groep werd kleiner en kleiner. Veel redenen om afscheidsfeestjes te geven dus.

Op 1 april stond ik vroeg op, ik zou papa van het vliegveld halen :D. Maar ik zodra ik opstond kreeg ik een berichtje dat hij z’n vlucht had gemist op Lima en nu aan het proberen was om een vlucht naar Cusco te krijgen. Ik kon dus nog even weer gaan liggen.

Eerst een paar uurtjes werken en toen toch eindelijk richting het vliegveld. Ik had een papiertje uitgeprint met daarop Señor Pierik. Dus daar stond ik tussen de dringende taxi chauffeurs te wachten tot dat hij naar buiten zou komen. Het duurde niet lang of ik zag hem naar buiten lopen met een grote koffer achter zich aan. Geweldig om hem na twee maanden weer te zien en dit keer in mijn nieuwe stadje; Cusco.

Eerst inchecken bij het hotel en toen naar een restaurantje aan de plaza voor een lekkere lunch. Het was heerlijk weer dus we hadden een prachtig uitzicht over de bergen, de kerken en alle toeristen die zich door Cusco bewegen.

Het eerste weekend hebben we het rustig aan gedaan, door Cusco gelopen, naar de markt geweest en heerlijk uiteten. Op maandag moest ik natuurlijk weer aan het werk en begon papa met z’n Spaanse lessen. Hij was inmiddels aan de hoogte gewend dus was inmiddels ook wel in voor een biertje in één van de vele barretjes in Cusco. Hij voelde zich ook al helemaal thuis!

Het tweede weekend was behoorlijk volgeplant, we gingen zaterdagmiddag op city tour en zondag op tour door de Sacred Valley. Tijdens de city tour bezochten we de kathedraal aan de Plaza de Armas, de temple of the sun ( Qoricancha) en de Inca ruines in de bergen bij Cusco (Sacsaywuaman). Toen we terug kwamen waren we koud en moe en hadden we zin in wat lekkers te eten, dus gingen we voor kebab.

De volgende ochtend moesten we om 8 uur klaar staan voor de tour in de Sacred Valley en gingen vervolgens met een busje naar Pisac, Urubamba, Ollantaytambo en Chinchero. Prachtige inca ruines met ongelooflijke uitzichten, lekker eten en een heleboel souvenirs. Papa kocht een hele mooie maar ook hele zware deken (4kg) met lamas erop en vroeg zich vervolgens af hoe hij dat ook in gods naam weer mee terug naar Nederland ging krijgen.

De eerste week met papa zat er alweer op, de tijd gaat hier veelste snel voorbij!