Schoolreisje naar Arequipa

5 maart 2016 - Arequipa Metropolitana, Peru

De tijd vliegt voorbij hier in Cusco! Ik was inmiddels klaar met m’n lessen en full time aan het werk.

Dagen van 9 tot 6, dat was ik even niet gewend na m’n luie leventje in Indonesië. Even wennen dus, maar wel super leuk om te doen! Na de eerste week full time werken, vonden we het tijd om onszelf te belonen met een weekendje weg.

De volgende bestemming: Arequipa, de witte stad van Peru. Vrijdag avond met de nachtbus, en in 10 uur naar Arequipa, dit ligt gelukkig lager dan Cusco dus ik had geen last van de hoogte.

Slecht geslapen kwamen we ’s ochtends vroeg aan op het busstation waar het vervolgens nog erg lastig bleek een goede prijs met de taxi chauffeurs af te spreken. Ooh en niemand kende ons hostel, dat beloofde veel goeds. Na een paar keer verkeerd gereden te zijn, kwamen we dan eindelijk bij het goede adres.

Een gore badkamer, onopgemaakte bedden en een hondendrol op het balkon... niet het schoonste hostel maar het koste dan ook maar 5 dollar per persoon. Even douchen, omkleden en de taxi richting het centrum.

Een ontbijtje aan de plaza de armas van Arequipa met een fantastisch uitzicht, omringd door besneeeuwde bergtoppen en vulkanen. We liepen een paar rondjes door de stad maar we waren er al snel klaar mee, we waren allemaal moe en hadden eigenlijk niet zoveel zin om de tourist uit te hangen. Dus gingen we naar het rooftoprestaurant aan de plaza vanaf waar je heel Arequipa kan zien, lekkere koude biertjes in de zon met een prachtig uitzicht.

We hadden een tour naar de Colca Canyon geboekt voor die nacht, vertrek om 3 uur s’nachts dus we gingen vroeg naar bed. Maar eerst Chinees eten bestellen, en nog even om het dak van ons hostel zitten.

Ik zat lekker knusjes op de achterbank met Johannes, Ullie en haar zus en deed een poging tot slapen. Onderweg stopten we bij het vulkanen uitzicht punt op bijna 5000 meter. Maar zodra ik uitstapte voelde ik de hoogte en de kou, het ging weer helemaal mis; misselijk en buiten adem na drie stappen. Ik weet niet wat het is maar ik kan blijkbaar niet tegen hoogtes, snel een paar foto’s gemaakt en snel weer het warme busje in.

Bij één van de eerste dorpjes in de canyon stopten we voor ontbijt; brood met jam en hele vieze warme quinoa prut. Het uitzicht was fantastisch; omringd door bergen, met een kolkende rivier ver onder ons op de bodem van de canyon. We kwamen door mooie dorpjes, door smalle bergtunneltjes en langs uitzichtpunten. En als laatste stop het uizichtpunt voor de condors! Het duurde niet lang of we hadden de eerste condor al gespot, en de tweede, derde, vierde, echt een heleboel. Ongelooflijke beesten, lelijk, maar indrukwekkend om te zien.

Nog even lekker in het zonnetje gezeten met de condors boven ons voordat we weer in het busje terug moesten... Onderweg stopten we nog om de vele lamas, alpacas en vicuñas te bewonderen die in het national park vrolijk door het gras rond huppelen. Iedereen wordt blij van lamas!

Terug in Arequipa gingen we nog snel onze bustickets ophalen, wat te eten kopen en op naar het busstation. Ons schoolreisje was weer ten einde, nu alleen nog weer 10 in de bus en daarna meteen door om aan het werk te gaan.

Zwaar leven in Cusco!